De reden dat brouwerij De Leite de bieren van Paljas overnam

Vorige week kon je lezen over de passie voor bier bij Luc Vermeersch. Nu gaan we dieper in op de overname van de Paljas-bieren door Brouwerij De Leite uit Oostkamp.

Geschatte leestijd: 5 minuten

“Ik ben van nature niet hyper ambitieus” vertelt Luc Vermeersch, eigenaar van Brouwerij De Leite.

Hij heeft ooit een oefening gedaan waarbij hij zijn missie in het leven moest beschrijven en Luc kwam uit bij drie woorden: creëren, maken en delen. Deze drie woorden staan nog steeds centraal in het leven van Luc.Daarnaast heeft hij ooit ergens gelezen “Uw grootste geluk haal je door anderen gelukkig te maken” en wat hij merkt is dat hij daar altijd voor open staat en dat daardoor bijna vanzelf dingen op zijn pad komen. En zo gebeurde eigenlijk ook met de Paljas-bieren. 

Luc Vermeersch in de brouwerij - De Leite

De eerste ontmoeting

Luc is Matthias, de vorige eigenaar van Paljas, letterlijk op zijn pad tegengekomen in China. Ze hadden daar op een bepaald moment dezelfde importeur en hij is met Matthias aan de praat geraakt.  Luc was nieuwsgierig naar zijn verhaal. Matthias was daar al 2 dagen en was onder andere al naar Hongkong gereisd en met de trein naar andere plaatsen gegaan en Luc vond het achterliggende verhaal van Matthias wel interessant en had respect voor die inzet.

Matthias en Luc hadden sinds dan af en toe eens contact. Op een bepaald moment had Mathias de intentie om zelf een brouwerij uit te bouwen en een stap verder te zetten dan als bierfirma op locatie te brouwen. Matthias is samen met zijn team bij Brouwerij De Leite langsgekomen om inspiratie op te doen. Luc heeft in alle openheid alles getoond en uitgelegd. Daardoor is er gaandeweg ook meer contact gekomen met het team van de mensen achter het Paljas-verhaal en zij waren bereid om Luc te helpen inzake export want zij hadden veel meer ervaring op dat vlak.

De overname met respect voor het merk

Jürgen Vandewalle was de exportmanager bij Paljas en op een bepaald moment, in het begin van 2021, was er een idee om samen iets te doen in Frankrijk en Luc voelde dat Jürgen met iets zat. Matthias had minder en minder tijd voor de brouwerij en zocht mogelijks een overnemer. Luc liet aan Jürgen zijn interesse blijken in een verder gesprek hierover.  Een week later belde Matthias en toen hebben ze samengezeten en zo is het overnameverhaal begonnen.

Luc heeft in alle gesprekken zijn broer betrokken.  Hij is een voormalig clusterdirecteur bij KBC, en dus wel wat thuis in het in goede banen leiden van zulke onderhandelingen.  Hij hielp de gesprekken – af en toe doorspekt met de nodige emotionaliteit – verder gestructureerd te laten verlopen. Het was uiteindelijk een verhaal van welwillendheid tegenover elkaar.

Uiteraard betekent de overname een serieuze financiële inspanning. Er moet nu dus goed gewaakt worden over de continuïteit van de omzet.  Luc ziet zichzelf eigenlijk niet echt als een goede commerciële man. “Ik zie graag mensen en ik kan goed verbinden, maar ik ben niet degene die jaagt achter omzet. “

Luc is dus zeer blij dat Jürgen is meegekomen in het verhaal. Hij heeft met de meeste mensen een hechte en warme relatie.  Hij bewaart mee het DNA van Paljas en is een gedreven exportmanager.

Het idee is om de merken apart te houden, met respect voor het merk en als aanvulling op elkaar. Paljas is een doordrinker met een doelgroep die jonger ligt dan die van de De Leite-bieren dus dat sluit mooi aan.

“We voelen dat als we naar horeca-klanten van Paljas gaan” geeft Luc aan. “Ja, De Leite kennen we maar tot nog toe niet aan gedacht. Laat eens enkele staaltjes achter” en ook opmerkingen zoals “Fijn dat Paljas nu eindelijk bij een echte brouwerij is opgenomen en dan nog bij De Leite. “

Tanks brouwerij De Leite
Bottelarij brouwerij De Leite

Uitbreiding van de brouwerij

Zonder investeringen kan de huidige brouwerij installatie bij De Leite 2750 hectoliter aan. Paljas was pré-COVID 3000 hectoliter en De Leite 1000 hectoliter. Logische conclusie is dat er een capaciteitsprobleem is. Beide merken hebben echter afgezien gedurende de COVID-crisis en Luc vermoedt dat ze pas in 2022 op de full capacity zullen arriveren.

Paljas heeft een groot percentage aan vaten naast flesjes en dat is nieuw voor brouwerij De Leite. Er gebeurde intussen een investering in een semi-automatische vatenvulmachine. Die komt toe eind augustus. “Dan zullen we wel een tijdje op de toppen van onze tenen staan. Het is nieuw, het zal wennen zijn”, aldus Luc.

Daarnaast zou er op termijn wel een bottleneck kunnen komen bij de warme kamer en rond stockage capaciteit.  Daarvoor wordt intussen naar oplossingen gekeken.  Er is nog 1400 vierkante meter uitbreiding op het terrein mogelijk en mogelijks wordt er dus nog bijgebouwd.  Luc zijn broer is het financiële plaatje aan het bekijken.

De naamgeving

De bewaker van de Paljaswaarden is Jürgen. Aanpassing van de etiketten zal gebeuren met respect voor de waarden. Luc beschrijft het als volgt: “Het is een doordrinker en we gaan er wat inhoud aan geven. We voelen hem aan als een avonturier. Hij heeft een knapzak mee en er zit daar wel wat bagage in waar we iets mee kunnen doen.”

Paljas en De Leite zijn de 2 merken voor de bieren die apart zullen blijven bestaan. Er is de keuze gemaakt voor “A House of Brands”. Het merk ‘De Leite’ blijft alvast zeker gelinkt aan de reeks van bieren waar ze voor gekend zijn en Luc heeft alvast een relatief optimistisch gevoel over de toekomst.

Volgende week zullen we het samen met Luc nog even hebben over zijn Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen tegen 2030.

Ontvang foodpairingtips via onze nieuwsbrief

Scroll naar boven
Share via
Copy link
Powered by Social Snap