Drie dagen lang proefde een panel van 90 internationaal gereputeerde bierkenners 1650 bieren uit alle hoeken van de wereld. De deelnemende bieren worden onderverdeeld in categorieën, gebaseerd op typiciteit en stijl en vervolgens gewikt en gewogen. Op het einde van de drie degustatiedagen werden de beste bieren in elke categorie beloond met een gouden, zilveren of bronzen award en de bekendmaking gebeurde op maandag 18 november tijdens Horeca Expo 2019.

We noteerden enkele trends:

1. IPA en Tripels zijn nog steeds de populairste stijlen

Het is vast niemand ontgaan dat IPA’s de laatste jaren erg hot zijn. Je vindt deze bieren alsmaar meer in de supermarkt en in de kroeg. Hoewel van oorsprong een Engels bier, was IPA de laatste decennia hoofdzakelijk een ‘US aangelegenheid’. Tijdens de BBC mochten we echter IPA’s uit alle hoeken van de wereld verwelkomen. Een ware explosie! De winnaars komen dan ook uit China, Nederland en natuurlijk de VS, met als schrokop Breakside uit Portland Oregon Ook de klassieke Belgische Tripel bieren blijven immens populair met 88 inzendingen. België kaapt alle tripel medailles weg. Proficiat aan St. Bernardus, Huyghe, Het Anker en Broeder Jacob.

2. Daar komen de Chinezen

Napoleon Bonaparte orakelde het reeds : «Quand la Chine s’éveillera, le monde tremblera”. China’s opkomst is één van de belangrijkste trends van deze tijd. De gedachte dat de 21ste eeuw de eeuw van Azië is, met China als middelpunt en drijvende kracht, wordt steeds meer realiteit. Dat geldt in de eerste plaats op economische vlak, maar geldt dit ook op het vlak van bier? Toch in zekere zin: China kaapt 18 medailles weg!

3. Acohol vrije/arm bier

Wie alcohol wil vermijden en toch bier wil drinken had het in ons land tot voor kort niet makkelijk. Het bestellen alleen al… Smaakvol en ‘alcoholvrij’ waren tot voor kort twee woorden die niet in dezelfde zin thuishoorden wanneer het over bier ging. De meeste consumenten vinden bier zonder alcohol een lachertje. Een Belgische brouwer durft nog een stapje verder te gaan: “Bier zonder alcohol is als een soutien aan de wasdraad, het beste is eruit”. Ik geef toe, het is een boutade en het is heel plat uitgedrukt, maar helemaal ongelijk kunnen we de man niet geven. ‘Konden’; als we eerlijk zijn, want alcoholvrije bieren zitten terecht in de lift. Het huidige bieraanbod maakt duidelijk dat het om meer dan een hype gaat. De evolutie naar steeds meer en steeds betere alcoholvrije bieren is het gevolg van ‘a perfect storm’. Meer en meer worden mensen vandaag gewezen op de gevolgen van alcohol, denk maar aan ‘Tournée Minérale’. Er is de toegenomen aandacht voor een bewuster en gezonder leven. We consumeren alcohol ‘bewuster’. Ook is er de stijging van een bevolkingsgroep die geen alcohol drinkt om religieuze redenen en het terecht bannen van ‘rijden onder invloed’ naar de hoek van de ‘not done’ die een bijdrage levert aan het succes van deze bieren.

Pin It on Pinterest

Share This