Is er voldoende innovatie op de Vlaamse bierscène? Deze vraag stelden we aan verschillende brouwers in Vlaanderen en de komende weken laten we hen aan het woord.
Geschatte leestijd: 3 minuten
Vandaag stappen we binnen bij Brouwerij Jus de Mer. Bart Mortier en Alexander Verlinde verwelkomen ons op het eerste verdiep. Via een wenteltrap bereiken we de gezellige barruimte onder de houten dakconstructie van hun authentiek gebouw. Een locatie waar men al in het begin van de 20st eeuw bier brouwde.
Bart en Alexander hebben dit gebouw gekocht vanuit hun passie voor bier. Hier schrijven ze samen verder aan een verhaal van authenticiteit, kleinschaligheid en artisanale bierproductie aan de Belgische kust.
Zowel Bart als Alexander juichen an sich innovatie toe. “Iedereen mag doen wat hij wil” aldus Bart. “We komen regelmatig eens samen en drinken eens wat specialer en we zeggen er ons gedacht van. Soms valt het goed mee, zit het goed in elkaar, mooi in balans en soms zit het gewoon verkeerd dat je zegt, dat was het bottelen niet waard.”
Op gebied van smaken is er meer dan genoeg innovatie voor Alexander. “Er zijn bijna evenveel biergenres als dat er bieren zijn. Iedereen vindt van alles uit.”
“Wij moeten fier zijn op wat we hebben. Het is ons DNA.” Zelf zullen ze bij Jus de Mer niet zo direct er mee gaan experimenteren. Alexander beschrijft het als volgt: “Mensen zeggen soms van ons bier, het is niets speciaals. En ik zeg dan, dankjewel, dat was de bedoeling.” Je moet je niet gaan onderscheiden door nog raarder en specialer te doen, gewoon een deftig bier brouwen met een correct verhaal is hier de insteek bij Brouwerij Jus de Mer.
Op vlak van innovatie is er wel aandacht voor groener brouwen. Bart zette voor ons even enkele actiepunten op een rij:
- recuperatie van de warmte via een warmtewisselaar
- gebruik van regenwater uit 2 putten van 15.000 liter om de grond te reinigen
- recent geïnstalleerde zonnepanelen zorgen voor een ecologischer elektriciteitsverbruik
- de brouwzaal is niet verwarmd
- ze maken vlees van hun draf, want het gaat naar de koeien zoals Alexander het aangaf tijdens ons gesprek
- ze proberen een stuk van hun gist te recupereren
Alexander sloot vervolgens af met de belangrijkste maatregel, hun keuze voor lokale verkoop. Dit heeft een enorme impact op de CO2 op logistiek vlak. Jus de Mer is een bier van en voor de kust. Het heeft geen zin om het bier in Wallonië te gaan verkopen. Er zijn daar ook genoeg goede brouwers met een gelijkaardig bier. Daarom kiezen beiden ervoor om hun Jus de Mer specifiek te verdelen aan de Belgische kust. Niets is zo leuk dan op een terras aan de Belgische kust te genieten van een Jus de Mer.
Zowel Bart als Alexander zijn er zich van bewust dat er nog veel uitdagingen zijn naar CO2 toe. Het is echter als kleine brouwerij niet éénvoudig maar ze schuiven de verantwoordelijkheid zeker niet van zich af en als ze op dat vlak kunnen innoveren zullen ze het niet nalaten.
© Connectingdots BV – Peter Vandecaveye – Innovatie Brouwerij Jus de Mer – okt 2020